Mine værktøjer

Biobrændstoffer - alfabetisk

DONG: Vi har brug for bioraffinaderier

Arkiveret under
Den voldsomme kritik, der igennem de senere år er haglet ned over biobrændstofferne, får på ingen måde DONG Energy til at ryste på hånden. Her er man overbevist om, at vi får brug for moderne bioraffinaderier, der kan udnytte biomassen til en lang række forskellige formål.

FiB nr. 23-2008_06 - DK.pdf — PDF document, 58 kB (59787 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

DONG: We need biorefineries

Arkiveret under
Even recent years' extremely hard criticism of biofuels has not made DONG Energy tremble; they are convinced that we are going to need modern biorefineries that utilise biomasses for a variety of purposes.

FiB nr. 23-2008_06 - UK.pdf — PDF document, 56 kB (57570 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

DTU er favorit ved Shell Eco-marathon

Arkiveret under ,
Shell Eco-marathon udfordrer uddannelsesinstitutioner fra hele verden i at udvikle og bygge køretøjer, der kan køre så langt som muligt på mindst muligt brændstof.

Nyhedsbrev_34-2013_02.pdf — PDF document, 101 kB (103954 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

DTU Roadrunners er klar til årets økoløb i Rotterdam

Arkiveret under ,
De studerende på DTU, der mere end én gang har sat verdensrekord inden for økobiler, er godt rustet til dette års Shell Eco-marathon i Rotterdam den 21. – 25. maj.

Nyhedsbrev_50-2015_06.pdf — PDF document, 127 kB (130415 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

DTU vinder økoræs

Arkiveret under
Med et brændstofforbrug, svarende til 348 kilometer/liter benzin, sikrede en gruppe DTU-studerende sig titlen som verdensmestre i miljøvenlig bykørsel ved Shell Eco-marathon 2010.

Nyhedsbrev_10-2010_04.pdf — PDF document, 47 kB (48596 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

DTU’s vinderbil er blevet endnu bedre

Arkiveret under ,
Chassis og fælge er støbt i kulfiber. Rattet er printet på 3D-printere hos DTU. Bremsesystemet opsamler bremseenergi, der genbruges og hjælper til med at accelerere bilen. Og så er bilen blevet knaldrød.

Nyhedsbrev_34-2013_03.pdf — PDF document, 125 kB (128211 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

El og brint kan udkonkurrere benzin og diesel

Arkiveret under , ,
Nye beregninger fra Energistyrelsen viser, at fossilfri teknologier på sigt vil kunne udkonkurrere benzin og diesel. Biogas skiller sig fortsat ud fra de andre biobrændstoffer ved ligefrem at have negative CO2-emissioner.

Nyhedsbrev_56-2016_07.pdf — PDF document, 84 kB (86926 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Elbilen vinder over biobilen – men vi skal fortsat udvikle biobrændstoffer

Arkiveret under
Udviklingen af biobrændstoffer som ethanol og biodiesel er kun et overgangsfænomen. Miljømæssig set er elbiler et bedre valg på grund af elmotorens høje virkningsgrad. Alligevel bør vi fortsat satse på udvikling af biobrændstoffer af hensyn til de erhvervspolitiske potentialer, konkluderer en tværministeriel arbejdsgruppe i en ny rapport.

FiB nr. 21-2007_03 - DK.pdf — PDF document, 63 kB (64793 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Electrofuels kan blive fremtidens diesel og flybrændstof

Arkiveret under
Det er en kæmpe udfordring, at få gjort transportsektoren CO2-neutral. Biobrændstoffer gør det ikke alene, men med den rette kombination af el og biomasse kan transportsektoren blive energieffektiv, klimavenlig og fri for fossile brændstoffer.

FiB_56-2016_01.pdf — PDF document, 230 kB (235907 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

En tredjeplads til brintbilen fra Aalborg

Arkiveret under ,
En forbedring på over 11 procent i forhold til i fjor og en brændstoføkonomi svarende til 640 kilometer per liter benzin. Det blev resultatet for de studerende i Team Aalborg Energys øko-racer ved pinsens internationale konkurrence for energieffektive biler i Rotterdam.

FiB_52-2015_15.pdf — PDF document, 105 kB (107731 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Endnu en verdensrekord til DTU

Arkiveret under ,
På trods af et udbrændt motorrum to dage før løbsstart lykkedes det DTU Roadrunners at sætte ny verdensrekord i at køre længst på literen ved det netop overståede Shell Eco-marathon. Holdet kørte 665 kilometer/liter og slog dermed deres egen verdensrekord fra 2013 på 612,7 kilometer/liter.

FiB_52-2015_14.pdf — PDF document, 126 kB (129337 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Energiforsker: Kritikere af bioethanol er nogle idioter

Arkiveret under
Forsker i bioethanol mener, at kritikerne af biobrændstoffer er forstokkede og præget af ånden fra Energistyrelsen, der vil have alt energi konverteret til el.

FiB nr. 19-2007_05 - DK.pdf — PDF document, 28 kB (28703 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Energy researcher: Critics of bioethanol are fools

Arkiveret under
A researcher of bioethanol believes that the critics of biofuels are obdurate and influenced by the opinion of the Danish Energy Authority, which wants to convert all energy into electricity.

FiB nr. 19-2007_05 - UK.pdf — PDF document, 27 kB (28186 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Et batteri til 600 milliarder kroner

Arkiveret under , ,
– så meget koster det, hvis Danmark skal kunne klare udsvingene i elproduktionen med ét stort batteri. Det billigste “batteri” er stærke elkabler til udlandet og mellem de to yderpunkter findes en lang række teknologier, som kan skabe balance i energisystemet. “Power to gas”, hvor el omsættes til gas, er én af dem.

FiB_52-2015_04.pdf — PDF document, 112 kB (114849 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

EU har rigeligt med restprodukter til 2G biobrændstoffer

Arkiveret under
EU-landene har mellem 4 og 28 gange så mange restprodukter, som der skal til for at opfylde et eventuelt iblandingskrav for 2G biobrændstoffer på 1,25 procent.

FiB_51-2015_12.pdf — PDF document, 142 kB (145674 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

EU skyder 290 millioner i vestjysk bioraffinaderi

Arkiveret under
290 millioner kroner fra EU skal bane vejen for at Danmark får et stort bioraffinaderi i Vestjylland, der skal producere bioethanol på basis af halm. Folkene bag projektet venter dog med at tage det første spadestik til man har sikkerhed for, at man kan afsætte 80 millioner liter bioethanol om året.

Nyhedsbrev_43-2014_01.pdf — PDF document, 104 kB (107296 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

EU-kommissionen vil styrke 2G-biobrændstoffer

Arkiveret under
EU-Kommissionen har foreslået, at biobrændstoffer baseret på landbrugsprodukter begrænses, samtidig med at de såkaldte 2G- biobrændstoffer tæller firedobbelt, når landene skal opgøre deres samlede forbrug. Bliver forslaget vedtaget, kan det betyde et markant skift fra 1. til 2. generationsbiobrændstoffer.

Nyhedsbrev_30-2012_04.pdf — PDF document, 106 kB (109062 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Fabrikker til 2G bioethanol står stille det meste af tiden

Arkiveret under
Det er ikke kun italienerne, der har svært ved at få deres anlæg til fremstilling af 2G bioethanol i stabil drift. De brasilianske 2G- fabrikker er kun i drift i fem procent af tiden, viser en ny rapport over Brasiliens ethanolproduktion.

FiB_57-2016_11.pdf — PDF document, 115 kB (118669 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Facility for bioethanol on Bornholm

Arkiveret under
BioGasol, which does research on production of ethanol from residual products, is ready to build the first facility on the island of Bornholm. The facility is going to cost DKK 275 million and produce 10 million litres of bioethanol per year.

FiB nr. 19-2007_07 - UK.pdf — PDF document, 56 kB (57743 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Finnerne vil bruge savsmuld til fremstilling af bioethanol

Arkiveret under
I 2016 åbner verdens første kommercielle anlæg til fremstilling af bioethanol ud fra savsmuld i Finland. Anlægget skal i første omgang producere 10 millioner liter cellulosebaseret bioethanol om året, men kan skaleres op til årlig produktion på 100 millioner liter.

Nyhedsbrev_50-2015_01.pdf — PDF document, 132 kB (135357 bytes)

Handlinger tilknyttet webside
Handlinger tilknyttet webside