Mine værktøjer

Brændselsceller - kronologisk

Verdens største fabrik til produktion af HT-PEM brændselsceller ligger i Aalborg

Arkiveret under
Nordjyske SerEnergy har på relativt få år udviklet sig fra en lille iværksættervirksomhed til en af de helt store spillere inden for brændselsceller. I dag har virksomheden verdens største produktion af HT-PEM brændselsceller, og der leveres anlæg til en lang række formål fra telekommunikation til elbiler og skibe.

FiB_62-2017_09.pdf — PDF document, 121 kB (124841 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Transportselskab køber 14 brinttog til Niedersachsen

Arkiveret under ,
Togproducenten Alstrom har for nylig indgået en kontrakt med et transportselskab i Niedersachsen om at levere 14 brinttog, der skal være klar til at afløse udslidte dieseltog i 2021.

Nyhedsbrev_70-2017_05.pdf — PDF document, 110 kB (112912 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

To brintbiler = en brintbus

Arkiveret under ,
Toyota tester for tiden en brintdrevet lastbil i Los Angeles og til næste år sender bilproducenten en brintbus på gaden. Begge er baseret på teknikken fra Toyotas brintbil Mirai, og i brintbussen har man ganske enkelt valgt at flytte teknikken fra to brintbiler over i en bus.

Nyhedsbrev_70-2017_04.pdf — PDF document, 140 kB (144018 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Norsk rederi på vej med verdens første brintdrevne krydstogtskib

Arkiveret under ,
Norge arbejder ihærdigt på at gøre skibsfarten mere miljøvenlig. I år 2000 søsatte landet verdens første færge til flydende metangas. 15 år senere blev den batteridrevne færge Ampere taget i brug, og i 2021 vil den første brintdrevne færge blive søsat. Næste skud på stammen kan blive et brintdrevet krydstogtskib til 900 passagerer.

Nyhedsbrev_69-2017_02.pdf — PDF document, 156 kB (160749 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Spark dæk på en brintbil

Arkiveret under ,
Under overskriften “Spark dæk på en brintbil” afholdt Brintbranchen årsdag for brintbiler den 13. september i Den Grå Kødby i København

FiB_61-2017_13.pdf — PDF document, 105 kB (108427 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Danske brændselsceller i tysk turistbåd

Arkiveret under
SerEnergy med hovedsæde i Aalborg har leveret teknologien til Tysklands første båd, hvor man har droppet dieselmotoren til fordel fra brændselsceller, der leverer strøm til en elmotor.

FiB_61-2017_10.pdf — PDF document, 156 kB (160266 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Brintbusser kan give brintbranchen et tiltrængt løft

Arkiveret under ,
Det er ikke mange år siden, brint blev dømt ude, når talen faldt på frem- tidens brændstof til den tunge transport. I dag er brint imidlertid et realistisk alternativ til dieselbusser, og noget tyder på, at brint til busser kan være med til at give brintbranchen et tiltrængt løft.

FiB_61-2017_09.pdf — PDF document, 178 kB (183006 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Fra Gedser til Skagen med brint i tanken

Arkiveret under ,
To af Folketingets transportordførere, Kristian Pihl Lorentzen og Rasmus Prehn, har brugt en del af deres sommerferie på at køre i brintbiler fra Gedser til Skagen. Det blev en positiv oplevelse, og de to transportordfører ser i dag brintbiler som et oplagt alternativ til biler med benzin og diesel i tanken.

FiB_61-2017_08.pdf — PDF document, 138 kB (141371 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Ny brændselscellebil klarer 800 kilometer på en tankfuld metanol

Arkiveret under
Den danske producent af brændselsceller til metanol, Serenergy, sender en ny, kommerciel brændselscellebil på gaden med en rækkevidde på ikke mindre end 800 kilometer.

Nyhedsbrev_67-68_2017_06.pdf — PDF document, 87 kB (89386 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Brintbiler på klippeøen

Arkiveret under ,
Danmark er godt med, når det handler om brint til transport, og derfor var Brintbranchen naturligvis med på årets Folkemøde, hvor ikke mindre end 3.300 arrangementer løb af stablen. På Brintbranchens arrangement var der enighed om, at en stabil og fornuftig afgiftspolitik er afgørende, hvis Danmark skal have en grøn transportsektor.

Nyhedsbrev_67-68_2017_03.pdf — PDF document, 234 kB (239706 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Brændselsceller og batterier er et godt match

Arkiveret under ,
Batterier og brændselsceller bliver ofte betragtet som to konkurrerende teknologier, men i følge den svenske forskningsinstitution Energiforsk er batterier i kombination med brændselsceller et perfekt match til fremtidens køretøjer.

Nyhedsbrev_66-2017_02.pdf — PDF document, 97 kB (99411 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Japan satser massivt på brint

Arkiveret under ,
Japan satser på at beholde førertrøjen, når det handler om at omstille energiforsyningen til brint. Målet er, at 40.000 brintbiler skal på vejene inden OL i 2020. Derudover har landets premierminister Shinzo Abe lovet, at der vil blive installeret 1,4 millioner såkaldte brintbatterier i japanske bygninger inden OL.

Nyhedsbrev_65-2017_05.pdf — PDF document, 102 kB (104900 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Brint til busser kan konkurrere med diesel

Arkiveret under ,
Storskala produktion af brint til busser kan konkurrere med diesel, og brintbusser og tankanlæg er efterhånden så gennemtestede, at driftstiden er fuldt på højde med dieselbusser. Brintbusser er dog fortsat markant dyrere end dieselbusser, men hvis man udelukkende ser på driftsudgifterne, er brint et attraktivt alternativ til diesel.

Nyhedsbrev_65-2017_01.pdf — PDF document, 107 kB (109629 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Mikrokraftvarme på vej ud til de europæiske forbrugere

2.600 europæiske husstande får i de kommende år installeret mikrokraftvarmeanlæg. Det sker som et led i EU-projektet PACE, hvor DTU er tovholder. Hver producent skal levere mindst 500 anlæg, og målet er få reduceret produktionsomkosningerne med 30 procent.

FiB_59-2017_09.pdf — PDF document, 75 kB (77254 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

GM og Honda går sammen om at producere fremtidens brændselsceller

Arkiveret under ,
To af verdens største bilproducenter, General Motors (GM) og Honda, går nu sammen om at masseproducere en kompakt unit med brændselsceller, der kan blive en forureningsfri “motor” i fremtidens biler.

Nyhedsbrev_64-2017_04.pdf — PDF document, 94 kB (96409 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Kapløb om at bygge verdens første brintfærge

Arkiveret under ,
Et norsk og et fransk skibsværft satser begge på at blive de første til at søsætte verdens første brintfærge. Den norske stat vil sætte en brintdrevet færge i drift i 2021, og mener det vil være realistisk at få 37 færgeruter over på brint.

Nyhedsbrev_63-2017_06.pdf — PDF document, 109 kB (111672 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Svalbard kan blive verdens første brintsamfund

Arkiveret under ,
Svalbard er på vej til at skrotte Norges eneste kulfyrede kraftværk til fordel for grøn strøm fra fastlandet. Et søkabel til øgruppen er en dyr løsning, men hvis man i stedet vælger at sejle flydende brint til øen, vil man kunne spare en krone per kWh og endnu mere, hvis man supplerer op med solcellestrøm i sommerhalvåret.

FiB_58-2016_06.pdf — PDF document, 99 kB (101849 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Brintdrevet megatruck med 1.000 hestekræfter

Arkiveret under ,
En ny brintdreven lastbil fra Nikola Motor Company med 1.000 hestekræfter og en rækkevidde på omkring 1.500 kilometer skal tage kampen op med de traditionelle dieseldrevne lastbiler.

FiB_58-2016_04.pdf — PDF document, 136 kB (139807 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Norge vil være først med brintfærger

Arkiveret under ,
I 2015 blev Norge det første land i verden, der satte en batteridrevet færge i drift. Nu vil man gå et skridt videre og være det første land i verden, der sætter en brintdrevet færge i drift. Merprisen i forhold til en konventionel færge ventes at blive på omkring 100 millioner kroner.

FiB_58-2016_03.pdf — PDF document, 136 kB (139792 bytes)

Handlinger tilknyttet webside

Brint er også til den tunge transport

Arkiveret under ,
Brint er stille og roligt på vej ind i den tunge del af transportsektoren. Selvom brint fylder markant mere end både biobrændstoffer og fossile brændstoffer, har brint så mange miljømæssige fordele, at der i dag findes både busser, lastbiler, toge og sågar fly med brint i tanken.

FiB_58-2016_02.pdf — PDF document, 237 kB (243050 bytes)

Handlinger tilknyttet webside
Handlinger tilknyttet webside