Mine værktøjer

Prøv avanceret søgning , for en mere præcis søgning.

Søgeresultat Fandt 37 indholdsobjekter, som opfyldte dine kriterier.

Søgeresultat i RSS-format

Luftfarten kan blive CO2-neutral – men der skal handles nu!
Luftfart er ansvarlig for fem procent af den globale opvarmning, og hvis væksten fortsætter som hidtil, vil flybrændstof lægge beslag på en fjerdedel af ...
Bakterier kan omdanne 80 procent af energien i el til gas og varme
På Renseanlæg Avedøre har man siden sommeren 2016 produceret metangas ved hjælp af såkaldte archaea-bakterier, der spiser brint og kuldioxid. Gaskvaliteten er ...
Ny reaktortype konverterer brint og kuldioxid til metangas
Kombinationen af brint og biogas er genial, når det drejer sig om at skabe balance i elsystemet og producere brændstof til den tunge del af transportsektoren. ...
Vi skal satse på metanisering
Danmark har gode muligheder for at tage teten på det næste store skridt i den grønne omstilling – den såkaldte metanisering hvor el konverteres til ...
Anlæg til grøn ammoniak på vej til GreenLab Skive
Siemens Gamesa og Energifonden Skive har indgået en samarbejdsaftale om at undersøge mulighederne for at bruge grøn ammoniak til lagring af overskudsstrøm fra ...
Konvertering og forædling af grøn strøm kan blive et nyt dansk industrieventyr
Analyser peger på, at Nordsøens vindkraftressourcer på sigt kan dække op mod halvdelen af Europas elforbrug. Det stiller store krav til teknologier, der kan ...
Elektrofuels: Teknologien virker – men det er dyrt
Det er en kæmpe udfordring at få gjort transportsektoren klimavenlig, men det kan lade sig gøre. Hvis vi suger CO2 ud af atmosfæren, kan vi med grøn brint ...
Elektrofuels: Start med CO2 fra biogas
Med elektrofuels kan vi bogstaveligt talt få vindmøllestrøm ned i tanken på lastbiler, busser og de mange fly, som belaster klimaregnskabet. Produktion af ...
Brint og CO2 bliver til diesel
Det vakte betydelig opsigt da Audi for godt et år siden indviede et pilotanlæg, der kan lave brint og CO2 om til syntetisk diesel. Nu vil en norsk ...
Katalysator omdanner CO2 til ethanol
Ved hjælp af en nyudviklet katalysator kan kuldioxid og vindmøllestrøm omdannes direkte til ethanol. Til forskel fra brændselsceller er det ikke nødvendigt at ...
Kompakt containeranlæg konverterer CO2 og brint til flydende brændstof
Det er ikke nødvendigt at bruge biomasse for at kunne fremstille et bæredygtigt alternativ til benzin og diesel. CO2-indholdet i atmosfæren vil, sammen med ...
“Vindmøllemetan” kan konkurrere med biometan
Metangas, fremstillet ved hjælp af vindmøllestrøm og CO2-indholdet i biogas, kan konkurrere med traditionel opgradering af biogas, hvis “vindmøllemetan” får ...
Med CO2-fangst kan vi få vindmøllestrøm ned i tanken på lastbiler, busser og fly
Vindmøllestrøm og CO2 kan konverteres til flydende og gasformige brændstoffer med en virkningsgrad på 55-70 procent, og med de rette rammevilkår kan vi få ...
EUDP bevilger millioner til udvikling af elektrofuels
Tre nye projekter inden for elektrofuels har hver fået omkring 16 millioner kroner i støtte fra EUDP til at bringe teknologien et skridt nærmere ...
Nordjysk anlæg skal konvertere brint og CO2 til metanol
Til sommer drypper de første dråber grøn metanol ud af et anlæg, som etableres i Nordjylland. Brændstoffet, der produceres på basis af brint og CO2, kan blive ...
Bakterier kan lave brint og kuldioxid om til metangas
En lille encellet mikroorganisme, der lever af kuldioxid og brint, kan blive en billig og effektiv metode til opgradering af biogas. Teknikken, der er støttet ...
Electrofuels kan blive fremtidens diesel og flybrændstof
Det er en kæmpe udfordring, at få gjort transportsektoren CO2-neutral. Biobrændstoffer gør det ikke alene, men med den rette kombination af el og biomasse kan ...
Brint kan reducere behovet for biomasse – men brint gør det ikke alene
Vi kommer til at bruge masser af brint i fremtidens energisystem, men hovedparten skal kobles sammen med kulstof, så vi kan øge mængden af metangas og flydende ...
Grøn metanol kan booste biogasanlæggenes økonomi
Biogasanlæggene vil kunne forbedre deres økonomi markant ved at producere grøn metanol i stedet for bionaturgas. Det vurderer Haldor Topsøe, som nu vil teste ...
Nu leverer power-to-gas-anlæg i København biometan til naturgasnettet
Efter en årelang testfase har metangassen fra et såkaldt power-to-gas-anlæg (P2G) hos Biofos i København en kvalitet, så den kan distribueres via ...
Ny effektiv metode kan omdanne CO2 til grønne transportbrændstoffer
Et forskerteam fra DTU og Stanford University har demonstreret en ny praktisk metode til, hvordan man på en effektiv måde kan omdanne kuldioxid til “byggesten” ...
Mærsk peger på tre bæredygtige brændstoffer til afløsning for tung fuelolie
Mærsk vil have et CO2-neutralt skib i drift i 2030 og være helt CO2-neutral i 2050. Rederiet peger på tre brændstoffer, der kan træde i stedet for tung ...
Biogas indtager en nøglerolle i udvikling af Power-to-X-projekter
En oversigt over såkaldte P2X- projekter viser, at biogas spiller en nøglerolle, når det handler om at konvertere el til flydende og gasformige brændsler. 16 ...
I 2025 kan vi producere grønt flybrændstof
Vi har alle de “byggeklodser” der skal til, for at etablere en produktion af bæredygtige flybrændstoffer, baseret på brint og en CO2-kilde. Det viser en ...
Shell med i hollandsk fabrik til grønt flybrændstof
Shell går nu med i et storstilet projekt i Holland, hvor firmaet SkyNRG opfører en fabrik til fremstilling af grønt flybrændstof. Fabrikken skal være klar til ...
EUDP sætter skub i udviklingen af grøn brint og metanol
EUDP har i sidste uddelingsrunde for 2019 valgt at støtte 53 nye projekter med i alt 291 millioner kroner. 53 millioner kroner går til biomasse og 44 millioner ...
Grøn metanol kan give biogasbranchen et løft
Haldor Topsøe er langt fremme med udvikling af ny teknologi, hvor man konverterer metan- og CO2-indholdet i biogas til grøn metanol. Processen, der er ...
Uden P2X går det ikke
I de kommende år vil en større og større del af energiforbruget bliver erstattet med grøn strøm, men selv i de mest optimistiske scenarier kan el ikke dække ...
Forsyningsskib skal sejle på grøn ammoniak
Norsk forsyningsskib skal have installeret brændselsceller, så det kan sejle på grøn ammoniak. Som supplement vil der blive anvendt flydende naturgas (LNG), og ...
Billig vandkraft kan bane vejen for elektrofuels i Grønland
Rambøllfonden finansierer en ny undersøgelse, der skal være med til at afklare, om det kan blive attraktivt at producere elektrofuels i Grønland. Landet har ...